joomla templates top joomla templates template joomla

Wadowice i okolice - wycieczka WTZ

gruta.pl włącz . Opublikowano w Gruta samorząd

Pod koniec czerwca uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej w Grucie wraz z opiekunami i kilkoma osobami zaprzyjaźnionymi pojechali na 5 - dniową wycieczkę na południe Polski. Pierwszego dnia po długiej podróży dotarliśmy do ośrodka "Kalwarianka" w Kalwarii Zebrzydowskiej, gdzie zakwaterowaliśmy się i po kolacji udaliśmy się na wypoczynek, aby zebrać siły na następne dni. Kolejnego dnia rano zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Kalwaryjskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Przewodnik opowiedział nam o historii sanktuarium i związkach papieża Jana Pawła II z tym miejscem.

Karol Wojtyła wielokrotnie pielgrzymował wraz z ojcem do tego sanktuarium, a będąc papieżem złożył wizytę, odprawił mszę świętą i wypoczywał w jednym z pokoi w bezpośrednim sąsiedztwie bazyliki. Natępnie pojechaliśmy do Bochni, gdzie poznaliśmy historię odkrycia pokładów soli. Wraz z przewodnikiem górniczym zjechaliśmy windą górniczą pod ziemię . Przesiedliśmy się potem do kolejki, która niegdyś przewoziła sól, a teraz przejażdżka nią stanowi atrakcję dla turystów. Przewodnik w bardzo interesujący sposób opowiedział o początkach wydobycia i pozyskiwania soli z podziemnych złoży. Wędrówka podziemnymi korytarzami co pewien czas zaskakiwała nas ciekawymi i zabawnymi projekcjami wyświetlanymi na ścianach lub w formie obrazów.

Przemawiali do nas w ten sposób zakonnicy, królowie i dawni pracownicy kopalni. Trzeciego dnia udaliśmy się natomiast do Wieliczki, rozsławionej na świecie przez kopalnię soli, wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Po kopalni w Bochni mieliśmy możliwość porównania ich obu . W Wieliczce jednak najpierw odpoczęliśmy przy tężni, oddanej do użytku w roku 2014, weszliśmy na jej taras widokowy i wdychaliśmy jod ze spływającej po gałązkach tarniny solanki. Po tej regeneracji sił udaliśmy się już do kopalni. Nasz zabawny przewodnik - górnik sprowadził nas schodami do Szybu Daniłowicza, a potem na coraz niżej położone poziomy. Była to bardzo ciekawa wędrówka po przepięknych korytarzach i salach wydrążonych w solnych skałach.

Najpiękniejsza była kaplica z przepięknymi żyrandolami wykonanymi z kryształków soli, które obejrzane od dołu tworzą idealną rozetę. Kopalnia w Wieliczce to fantastyczne miejsce w naszym pięknym kraju. Czwartego dnia ponownie poruszaliśmy się po śladach Jana Pawła II. Udaliśmy się bowiem do Wadowic. Ten dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Domu Rodzinnego Jana Pawła II. Po zakończonym remoncie to muzeum stało się bardzo nowoczesne, wzbogacone projekcjami filmów. Pomimo tej nowoczesności eksponaty znajdujące się w tym miejscu dostarczają trudnych do opisania emocji: szacunku, świętości, mistyki, mieszającej się z historią.

Duże wrażenie robią zwłaszcza przedmioty, z których korzystał Karol Wojtyła, np. narty, kajak, buty, plecak, kurtka, czapka, bidon, itp., ale także przedmioty używane przez członków Jego rodziny: torebka matki, łóżko ojca, naczynia kuchenne, półka do książek. Potem z kolejnym przewodnikiem zwiedziliśmy kolejne miejsca w Wadowicach, które wiążą się z życiem Karola Wojtyły, a potem papieża: bazylika, liceum, kawiarnia ze słynnymi kremówkami, w której sami również obowiązkowo zjedliśmy to ciastko. Pod koniec tego dnia zwiedziliśmy jeszcze uroczą wieś ukochaną przez artystów, pisarzy, malarzy, twórców filmu, czyli Lanckoronę.

W tym miejscu czas dawno się zatrzymał i niech tak pozostanie, bo dzięki temu panuje tam niezwykły klimat, cisza i spokój. Wycieczka dobiegła do końca, ale w drodze powrotnej zwiedziliśmy jeszcze zamek w Ogrodzieńcu, jeden z zamków znajdujący się na szlaku Orlich Gniazd. Wycieczka WTZ dla uczestników w jest finansowana m.in. ze środków pochodzących ze sprzedaży prac wykonywanych w WTZ i sprzedawanych na licznych kiermaszach przez cały rok. Dziękujemy wszystkim za wsparcie naszych niepełnosprawnych podopiecznych okazywane dokonaniem zakupów w czasie naszych kiermaszów.